Actele necesare obtinerii unui permis de navigatie clasa-categoria C / D la Capitania Snagov :
- copie diploma de studii
- copie BI/CI
- adeverinta medicala "apt pt conducere ambarcatiune de agrement cu motor" (medic de familie)
- doua fotografii tip pasaport
- un dosar plic sau cu sina
- costuri: taxa de examen 200 RON
- fisa de insriere la examen - se completeaza personal la depunerea dosarului.
Nota : In cazul schimbarii numelui se va depune o copie a certificatului de casatorie sau a hotararii judecatoresti.
La depunerea dosarului, actele de la pct. 1 si 2 trebuie prezentate si in original, pentru confruntare.
Permis de navigatie
Obtinerea certificatului international de conducator de ambarcatiune de agrement se face conform Ordinului 534 in urma unui examen sustinut la o capitanie de port si da dreptul proprietarului sa conduca o ambarcatiune de agrement propulsata cu motor si/sau cu vele in zona reglementata de clasa permisului. Ambarcatiunile de agrement reprezinta orice ambarcatiune, propulsata cu motor si/sau cu vele, al carei corp are lungimea de 2,5 m pana la 24 m, care nu transporta marfuri si care este utilizata exclusiv in scopuri sportive si recreative.
Categorii de certificate, in functie de zona de navigatie :
- clasa A - certificat care da dreptul titularului sa conduca ambarcatiuni de agrement pe ape interioare si in toate zonele maritime;
- clasa B - certificat care da dreptul titularului sa conduca ambarcatiuni de agrement in zone maritime care sa nu depaseasca o distanta de maximum 12 Mm fata de coasta;
- clasa C - certificat care da dreptul titularului sa conduca ambarcatiuni de agrement in zone maritime care sa nu depaseasca o distanta de maximum 6 Mm fata de coasta;
- clasa D - certificat care da dreptul titularului sa conduca ambarcatiuni de agrement pe ape interioare.
Pentru a conduce o ambarcatiune cu o putere a motorului de pana la 3,68 kW(4.93 CP) pe ape interioare nu este necesara detinerea certificatului international de conducator de ambarcatiune de agrement clasa D.
Disciplinele de examen pentru clasa D sunt :
1. Regulament de Navigatie pe Dunare - scris, test grila, punctaj max=10, punctaj min=8
2. Marinarie - scris, test grila, punctaj max=10, punctaj min=7
3. Conducerea si manevra ambarcatiunii cu motor - scris, test grila, punctaj max=10, punctaj min=7
Pentru clasa C (diferenta): COLREG - Regulamentul international de prevenire a coliziunior pe mare - scris, test grila, punctaj max=10, punctaj min=8
Documentatie utila in vederea sustinerii examenului :
- Ordin 534 (eliberarea certificatelor internationale de conducator de ambarcatiune de agrement)
- Regulamentul de Navigatie pe Dunare
- Curs de marinarie (Cdor.dr. Georgescu Stefan)
- Manualul conducatorului de ambarcatiuni cu motor pentru agrement (Mihai Ghiba - Florin Oprea)
- Conducere si manevra
**********
Regulament de navigatie pe Dunare (in sectorul Romanesc) * 1993 - Inspectoratul de Stat al Navigatiei Civile (Ordinul nr 494 din 4.09.1992 - in temeiul HG 426/191) - [Extrase relevante pentru lacuri]
Ordin: Se aproba Regulamentul (..) pe sectorul romanesc al Dunarii cuprins intre km 1075 si iesirea in mare (..)
Art 1.25 - Regulamentul se aplica pe parcursul cailor navigabile romanesti.
Art. 1.01/1: Seminificatia unor termeni:
d) termenul "ambarcatiune mica" inseamna orice nava cu lungimea corpului mai mica de 20 m (..)
e) termenul "material plutitor asamblat" inseamna plutele, precum si orice constructie, grupari sau orice obiecte apte de a naviga, altele decat nave sau instalatii plutitoare;
(..) Termeni importanti: tipuri de lumini / tipuri de sunete / vizibilitate / etc
- prova: partea din fata, a navei
- pupa: partea din spate, a navei
- babord (lumina rosie): partea din stanga a navei - privind inainte
- tribord (lumina verde): partea din dreapta a navei - privind inainte
Art. 1.02/1: Orice nava sau material plutitor asamblat (..) trebuie sa fie puse sub autoritatea unei persoane, avand calificarea necesara in acest scop. Aceasta persoana este denumita in continuare "conducator".
Art. 1.02/4: Conducatorul este raspunzator de respectarea prevederilor prezentului Regulament pe nava lui, pe convoiul lui sau pe materialele plutitoare asamblate (..)
Art. 1.02/5: Orice instalatie plutitoare trebuie sa fie pusa sub autoritatea unei persoane calificate.Aceasta persoana este raspunzatoare de respectarea prevederilor din prezentul Regulament pe instalatia sa plutitoare.
Art. 1.03/2: Orice alte persoane care se gasesc la bord, trebuie sa se conformeze ordinelor ce le sunt date de catre conducatorul navei in interesul sigurantei sau ordinii la bord.
Art 1.04 - Indatoriri de vigilenta : (..) a pune in pericol viata persoanelor / a provoca pagube / a creeapiedici navigatiei / a polua apele.
Art. 1.09/1: In timpul navigatiei, carma trebuie tinuta de catre cel putin o persoana calificata care sa aiba varsta de minimum 16 ani.
Art 1.10 - Documente de bord (in cazul ambarcatiunilor de agrement): a) permis national de navigatie
Art 1.12/4: Cand o nava intalneste un obstacol necunoscut situat in calea navigabila, conducatorul trebuie sa anunte, fara intarziere, capitania de port cea mai apropiata, indicand, pe cat posibil, locul exact in care obstacolul a fost intalnit.
Art 1.16 - Salvare si asistenta: "in caz de accident (..) sa se foloseasca de toate mijloacele pe care le are la dispozitie" / "sa dea imediat asistenta"
Art 1.19/1 - Ordine speciale: "Conducatorii (..) sa se conformeze ordinelor speciale ce le sunt date de catre organele capitaniei (..)"
Art 1.23: Desfaurarea activitatilor sportive, sarbatorilor pe apa si alte manifestari care pot afecta siguranta sau buna desfasurare a navigatiei, trebuie sa se faca cu aprobarea autoritatilor competente.
Art 2.02/1: Ambarcatiunile mici trebuie sa aiba marci de inmatriculare oficiale; daca asemenea marci nu au fost stabilite, ele trebuie sa aiba:
a) numele sau deviza lor
b) numele si domiciliul proprietarului ambarcatiunii
Art 2.02/2: Marcile de inmatriculare sau de identificare, mentionate la pct 1a) de mai sus, se aplica in exteriorul ambarcatiunii cu caractere latine, foarte citet si de nesters, inscrierea acestora cu vopsea de ulei fiind considerata ca de nesters. Inaltimea caracterlor va fi de cel putin 10 cm. Daca ambarcatiunea un are nume sau deviza, pe ea se aplica numele (sau prescurtarea obisnuita) a organiztiei careia ii apartine, dupa care, eventual urmeaza un numar.
II. A - Semnalizarea de noapte in mars
Art 3.13/1: Ambarcatiunile mici autopropusalte izolate in mars, trebuie sa poarte:
a) o lumina de catarg (..)
b) lumini de borduri (..)
c) o lumina de pupa (..)
Art 3.13/2: Ambarcatiunile mici autopropulsate navigand izolat, cu o lungime mai mica de 7m, pot, in local luminilor prevazute la pct.1 de mai sus sa poarte o lumina alba obisnuita, dispusa intr-un loc corespunzator si la o inaltime de la care sa fie vizibila din toate partile.
Art 3.13/6: Ambarcatiunile mici izolate, care nu sunt nici autopropulsate, nici cu vele, trebuie sa poarte :
- o lumina alba obisnuita, vizibila din toate partile. Totodata, barcile de serviciu ale navelor, care se gasesc in aceleasi conditii, trebuie sa arate aceasta lumina numai in apropierea altor nave.
II. B - Semnalizarea de noapte in stationare
Art 3.20/3: O ambarcatiune mica in stationare, cu exceptia barcilor de serviciu ale navelor, poate purta in local luminii prevazute la pct.1 de mai sus, o lumina alba obisnuita, dispusa corespunzator si la o astfel de intlatime, incat sa fie vizibila din toate partile.
III. A - Semnalizarea de zi in mars
Art 3.31: Navele autorizate sa transporte mai mult de 12 pasageri si a caror lungime maxima a corpului un depaseste 20m trebuie sa poarte:
- un bicon galben amplasat intr-un loc corespunzator si la o inaltime, in asa fel incat sa fie vizibil din toate partile
Art 4.02/2: Ambarcatiunile mici izolate (..), pot, in caz de nevoie, sa dea semnalele generale (sonore) prevazute in cap.III Anexa 6 din prezentul Regulament
Art 6.03bis+ Art 6.04/6 + Art 6.09/8 + Art 6.13/5: Prevederile (..) Incrucisarea / Intalniri / Depasirea / Intoarcerea (..) nu se aplica ambarcatiunilor mici care naviga la intalnire cu alte ambarcatiuni mici.
Art 6/34 - Practicarea schiului nautic si a altor activitati similare
1. Practicarea schiului nautic sau a altor activitati similare, sunt permise numai ziua si pe timp cu vizibilitate buna. Zonele in care se permite sau se itnerzice practicarea activtatilor spotive se stabilesc de capitaniile de port.
2. Conducatorul navei care reomorcheaza trebuie sa fie insotit de o pesoana desemnata cu servicial de remorca si cu supravegherea schiorului si care sa fie apt sa indeplinieasca acest rol.
3. Daca nava care remorcheaza si schiorul un se gasesc in spatiul stabilit special pentru ei, atunci ei trebuie sa mentina o distanta suficiente de toate celalalte nave, de mal si de cei care fac baie.
4. Cablul de remorca un trebuie sa fie tarat de nava, daca de el un se tine schiorul.
Art 6.37/1 - Comportamentul inotatorilor subacvatici sportivi
Practicarea inotului subacvatic fara aprobare, se interdice in locurile unde poate fi stanjenita navigatia, si anume:
a) pe traseul obisnuit al navelor, care poarta semnalizarea prevazuta la art. 3.16 si 3.34;
b) inaintea intrarii in porturi
c) in apropierea locurilor de stationare
d) in zonele stabilite pentru schiul nautic si alte activitati similare
***********
buna ziua ,am avut un accident nautic cu barcii de agrement pe Marea Neagra ,intrebarea este va rog ,daca din R. N. D. SE aplica regulamentu de navigatie pe dunare (Art.1.03 ) multumesc.
RăspundețiȘtergereVery good article. I absolutely love this site. Thanks!
RăspundețiȘtergere